Pukker på sikkerhet

Publisert

Bilde av en dame foran en vegg.

Kari Helland Berntsen har et stort hjerte for mennesker. Da er hun naturlig nok svært opptatt av sikkerhet. Og av mangfold. Og av bransjens muligheter framover.

Hun er litt spent nå, der hun sitter på hovedkontoret på Skøyen i Oslo, på arbeidsdagene fremover. I slutten av november flytter nemlig Veidekke inn i nye lokaler på Ulven. Mest mulig av inventar og møbler skal i tråd med selskapets bærekraftambisjoner gjenbrukes og resirkuleres, og medarbeiderne blir henvist til hjemmekontor den drøye måneden flytteprosessen skal pågå. Kari trives nemlig klart best når hun møter mennesker fysisk.

Og det gjør hun til vanlig. Kari leder forretningsområdet Geomaterialer i Veidekke Infrastruktur. Det er grovt sagt pukk og grus, pluss massemottak. Der leder hun 150 medarbeidere som sørger for en årsomsetning på rundt 550 millioner kroner.

– Jobben min er å, sammen med resten av ledergruppen, meisle ut strategien for Geomaterialer. Sørge for at den spiller sammen med de andre forretningsområdene i Veidekke og lede de ansatte for å nå målene i strategien. Det er veldig spennende, forsikrer hun.

For de som ikke kan næringslivet på rams, tar vi tre setninger om bedriften. Det begynte med brostein i 1936. I dag bygger Veidekke tunneler, broer og bygg i hele Skandinavia. Verdien på Oslo børs er nesten 17 milliarder kroner.

Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Et drøyt år etter at hun hadde blitt direktør for pukk og grus i 2013, kom det en dødsulykke hos en underentreprenør på et av Veidekkes anlegg. Tragedien satte en stor støkk i Kari.

– Sikkerhet ute i driften er helt vesentlig, sier hun og tenker på både Veidekke og hele næringen.

Ved siden av HMS er mangfold en hjertesak for Kari. I Veidekke ligger kvinneandelen på 13 prosent, i Geomaterialer er den bare noen prosentpoeng høyere. I norsk bergindustri generelt er situasjonen neppe bedre.

– Vi må få flere kvinner inn i næringen, og vi må beholde dem. Da må vi skape et miljø hvor de føler seg velkomne. Sterkt ønsket, ikke bare tolerert. Det handler i stor grad om en holdningsendring. Når transportbransjen har klart det, må vi også kunne få det til, sier hun.

Kari registrerer dessverre at kvinner kan bli sett på som en merutgift, av type en ekstra garderobe på anlegget.

– Det er viktig å ha ulike mennesker. Ikke bare kjønn, men også bakgrunn, holdninger og synspunkter. Det er ikke bare lønnsomt, det blir også et mye bedre arbeidsmiljø, sier hun.

Vil være der det skjer
Da Kari var ferdig utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI i 2001, begynte hun i Veidekke og hadde ulike roller i økonomi- og finansfunksjonen i flere år.

– Det var lærerikt, men også litt stivt. Jeg ble trigget av det operative, være der det skjer, sier hun.

I 2013 ble hun derfor direktør for pukk og grus. Og fra juni i fjor også direktør for Geomaterialer. Pluss at hun i fjor ble varamedlem i styret i Norsk Bergindustri. Selv om hun er ny her, kjenner hun foreningen godt fra langt tilbake. Fra 2006 jobbet hun som controller for pukk og grus i Veidekke og deltok på arrangementer i regi av Norsk Bergindustri.

– Utvinning av mineraler står høyt på dagsorden, og jomfruelig pukk vil vi trenge i mange år framover. Men gjenvinning og -bruk blir viktigere og viktigere. Framover blir det tøffere å få tak i nye arealer og utvikle nye uttak. Da kan vi ikke drive videre med pukk og grus som vi alltid har gjort, da blir vi forbikjørt av aktører som tenker nytt. Gjenbruk blir en stadig større suksessfaktor framover, sier Kari.

Tenk helhet og miljø!
Når vi er inne på konkurransekraft, er det fristende å spørre om hva som skal til for å styrke posisjonen overfor Veidekkes bygg og anleggsvirksomhet, som stor innkjøper.

– Du står sterkere i forhandlinger hvis du har en bred virksomhet. Både uttak av pukk og grus, mottak av masser, mellomlagring og videresalg. Både vi og andre kunder foretrekker å forholde seg til kun ett sted, sier Kari.

En annen avgjørende konkurransefaktor er bærekraft, eksemplifisert gjennom EPD. Det er akronym for Environmental Product Declaration og gir uttrykk for en komponent, produkt eller tjenestes miljøprofil. Det er kanskje ikke lett å være overstrømmende entusiastisk for en lite intuitiv bokstavkombinasjon, men Kari er ikke langt unna.

– Det som ligger bak er i alle fall svært viktig. Å forstå EPD og faktorene som påvirker den hos hver enkelt, er helt essensielt. Vi må utnytte mer av ressursene, og på en best mulig måte. Resirkulering og gjenbruk kommer som sagt for fullt. Og nå begynner også elektriske maskiner å komme i tilstrekkelig størrelse, sier hun.

Mennesker først
Kari vokste opp i et rolig og trygt miljø på Jar i Bærum med to eldre søsken. Moren drev egen dagligvarebutikk, faren var møbelsnekker. Nå er ringen på en måte sluttet. Karis samboer er kjøpmann i Rema. Familien med to jenter på fem og åtte år, og en bonusdatter på 16 år, bor ikke langt unna der hun vokste opp.

Barna tar selvfølgelig det meste av den begrensede fritiden, men når de blir litt større, håper hun å få tatt opp igjen badminton. I den sporten kan hun skryte av sølv fra NM i double. Men skryte, det gjør ikke Kari.

– I Veidekke følger vi slagordet "vi setter mennesker først". Det er kanskje derfor jeg har jobbet her hele yrkeslivet. Jeg er utrolig glad i å jobbe sammen med mennesker. Å sammen finne veien og løsningene for å nå de målene vi setter oss, sier hun.