Tid, penger og bærekraft

Publisert

Bilde av to mennesker som opererer en blokksag.ererer en

Med topp moderne produksjonsanlegg leverer Borsheim naturstein av høy kvalitet og med lavt miljøavtrykk. Nå jobber bedriften med et prestisjeprosjekt i Sandnes.

Lokale granittheller fra Borsheim skal brukes som kjøredekke sentralt i Sandnes. Det gir vesentlig lavere CO2-utslipp enn importert stein for eksempel fra Kina.

– Granitten vi legger her er virkelig kortreist. Den blir hentet ut fra et steinbrudd i Hellvik og produsert til heller og kantstein i produksjonslokaler like ved bruddet. Deretter blir den ferdige steinen fraktet rundt sju mil på lastebil før den kommer til oss her på byggeplassen i Sandnes, sier Else Marit Reiestad på nettsidene til Rogaland fylkeskommune.

Hun er seksjonssjef for Bussveien.

Importert granitt har som regel blitt fraktet lange avstander med skip før den blir transportert i flere ledd med lastebil, noe som gir store utslipp av CO2.

– Da vi valgte å benytte lokal granitt fra Hellvik, var kravet til miljø og CO2-utslipp noe som betydde mye i anbudsprosessen. Bruken av lokal granitt gir også verdiskapning i regionen og lokale arbeidsplasser. At den i tillegg er av topp kvalitet og er veldig fin å se til, gjør at vi mener dette er vinn-vinn for oss, sier Reiestad.

Saftig satsing
De siste årene har Borsheim investert om lag 50 millioner kroner i helt moderne produksjonsanlegg i fabrikken på Hellvik, som ligger rett ved steinbruddet, og den noe mindre på Klepp. En del av pengene har gått til solceller på takene, til sammen 880 paneler. De samler også opp regnvannsom brukes til kjølevann i produksjonen.

Og mange av prosessene i produksjonen er automatisert, blant annet ved hjelp av roboter. Borsheim har produksjonslinje både for kantstein, blokkstein, heller, gatestein og taktile heller

– Slik får vi ned kostnadene, sparer miljøet og får bedre arbeidsforhold for de ansatte. Alt for å være konkurransedyktige på det norske og internasjonale markedet, sier Jarle Borsheim.

Nå holder de på å installere en 58 tonn tung blokksag, en multivaier-sag. Med sine opp til 65 vaiere, det vanlige er en, kan den sage en steinblokk på 30 tonn i ett kutt.

– Dette blir veldig effektivt. Tid er penger, er det ikke det man sier, kommenterer Borsheim.

Ufarlig stein
Dalane-regionen har en helt spesiell bergart som heter Anortositt. Den har samme egenskaper som granitt, men med den store forskjellen at den er fri for kvartskrystaller.  Det betyr at anortositten ikke utsetter fabrikkarbeidere, steinleggere og andre for helseskadelig støv når de skjærer i den, slik som er tilfellet for granitt. 

Anortositten har også et unikt fargespill med brune og blå sjatteringer og omtales ofte som «Blue Antique».

– Egenskapene og fargespillet til anortositt er så populært ute i verden at du finner steinen vår i alt fra eksklusive parker i Hong Kong, til luksusbygg i Dubai og kasinoer i Las Vegas. Her hjemme bruker vi den mest som belegningsstein i gatene, og nå som kjøredekke for Bussveien i Sandnes, sier Borsheim.

Fra skrap til belegningsstein
Anortositt er også populær som benkeplater til kjøkken. Det er primært det som er grunnen til at steinen hentes ut i steinbruddet på Hellvik. Men benkeplater som skal være et par–tre centimeter tykke, og som skal være i store ubrutte flater og med ensartet fargespill, krever eksepsjonell kvalitet på steinen som brukes. 

Faktisk er det kun rundt fem prosent av steinen som skjæres ut i steinbruddet, som kan brukes til benkeplater. Resten er å regne for skrapstein, som ellers ikke ville blitt brukt til noe. Det er denne skrapsteinen Borsheim benytter for å lage belegningsstein, heller og kantstein.

– Vi er virkelig imponert over kvaliteten som Borsheim leverer på granitten. Her er det snakk om millimeterpresisjon og stein som gir et veldig fint inntrykk i bybildet. Og så må jeg også få understreke viktigheten ved å ha så kort vei til produsenten i slike prosjekter som dette. Da finner vi som oftest de beste løsningene sammen og kan kjapt gjøre endringer om noe ikke skulle være helt slik vi så for oss i prosjekteringen. Og det skjer jo, sier Reiestad.